Villkor för uppdrag

1 Leveransvillkor och avtal
Avtalet redogör för de ansvar, förutsättningar och villkor som gäller vid uthyrning av personal
(Vikarier) som Lärarpoolen (Leverantören) utför åt kund (Kunden).
Avtalet kompletterar de Allmänna Bestämmelserna för Personaluthyrning
(ABPU -10) och rekrytering (ABRE -10) som givits ut av Bemanningsföretagen i den mån inte
annat framgår av tvingande lag.
Avtalshandlingarna kompletterar varandra. Om avtalshandlingarna skulle innefatta
motsägelser i något avseende gäller de, om inte omständigheter uppenbarligen föranleder
annat, sinsemellan i följande ordning:
1. Skriftliga tillägg till avtal och uppdragsbekräftelse, befintliga ramavtal eller avtal
2. Uppdragsbekräftelse
3. Huvudavtalet
4. ABRE - 10 och ABPU - 10

2. Lärarpoolens åtagande
Leverantören åtar sig på uppdrag från Kunden att bemanna kundens skolenheter med behöriga
eller obehöriga vikarier utefter Kundens behov i enlighet med enskild beställning/förfrågan.
Genomförande av uppdrag ska ske i enlighet med villkor i detta avtal samt tillhörande
kompletterande avtal och bilagor och i övrigt enligt överenskommelse med Kunden.
Leverantören är skyldig att följa och hålla sig underrättad om de lagar, förordningar, praxis
m.m. som gäller för den verksamhet som bedrivs enligt detta avtal.
Leverantören ska för verksamheten ha erforderliga tillstånd och försäkringar. Leverantören
förbinder sig att under hela avtalstiden fullgöra sina skyldigheter avseende sociala
försäkringar, avgifter och skatter.

2.1 Arbetsgivaransvar
Lärarpoolen är arbetsgivare och hanterar samtliga frågor kring frånvaro, sjukdom och
rehabilitering. Lärarpoolen hanterar även eventuella avvikelser hos kund som vikarien
rapporterar.

3. Kundens åtagande
Kunden är ansvarig för arbetsledning under hela uppdraget. Observera att detta även gäller
under lov och studiedagar. Uppdraget har inte uppehåll under dessa tillfällen. Att leda och
fördela arbetet innebär bland annat:
• Att leda, coacha och följa vikarien i vardagen
• Att stötta vikarien gällande bedömningsfrågor
• Att behandla Lärarpoolens personal på liknande sätt som egen personal
• Arbetsmiljöansvar

Kunden får inte anställa Lärarpoolens personal under dennes anställning eller inom sex
månader efter anställningen har upphört hos Lärarpoolen utan ersättning för rekrytering.
Kunden är ansvarig att informera Leverantören om uppdragets art, omfattning, schema eller
om övriga förutsättningar för uppdraget ändras under uppdragsperioden från dagen
uppdragsavtal ingåtts för inhyrd personal.

4. Viljeinriktning
Parterna är medvetna om att avtalet inte kan reglera samtliga frågeställningar och händelser
som kan tänkas uppkomma till följd av ständig utveckling och förändrade förhållanden.
Parterna strävar efter att anpassa sig till de nya förhållanden som kan uppstå under avtalstiden
för att på så sätt tillgodose varandras ändrade förutsättningar och behov. Avtalet bygger på
ömsesidigt förtroende mellan parterna.

5. Avtal om uppdrag
Korta vikariat < 80h
Avtal om uppdrag har ingåtts då Kund Inkommit med bokning och erhållit bekräftelse, antingen
per telefon, epost eller Lärarpoolen bokningssystem.
Kund erhållit bekräftelse på tillsatt uppdrag. Kund har enbart möjlighet att dela upp ett
uppdrag i flera bokningar under samma dag om det skiljer mer än 120 minuter mellan
lektionerna.
Kund specificerar arbetstid vid varje bokning av uppdrag. Arbetstid definieras som
förberedelsetid och tiden mellan start- och sluttid som anges vid bokningen.

Längre vikariat > 80h
Vid uppdrag av mer omfattande art bekräftar kunden uppdragets art, omfattning, pris,
överenskomna krav och uppdragets längd skriftligen via uppdragsbekräftelse från Lärarpoolen.
Kunden har möjlighet att genomföra en intervju med kandidaten innan avtal ingås. Avtal om
uppdrag har ingåtts samma dag då uppdragsbekräftelsen godkänts enligt nedan. Om Kunden
inte godkänner uppdragsbekräftelsen åligger det kunden att senast samma dag
uppdragsbekräftelsen mottagits meddela Leverantören detta. Om inte så sker anses avtal ha
ingåtts i enlighet med det innehåll som framgår av uppdragsbekräftelsen.

6. Pris
Timpris avser pris per arbetstimme exklusive moms. Minimitid 4 timmar.
Observera att uppdrag av längre karaktär bekräftar kunden uppdragets art, omfattning, pris,
överenskomna krav och uppdragets längd skriftligen via uppdragsbekräftelse från Lärarpoolen.
Leverantören förbehåller sig rätten att vid varje årsskifte justera gällande priser i samband
med årliga lönejusteringar.

7. Uppsägning och avbeställning
Korta vikariat < 80h
Kund får kostnadsfritt avbeställa ej påbörjat och ej tillsatt uppdrag fram tills uppdragsstart. Vid
tillsatt uppdrag ska avbokning ske som senast 4h. För avbeställning senare än 4h debiteras
uppdraget i dess helhet, dock maximalt en hel arbetsdag.
Längre vikariat > 80h
Kund får säga upp ingånget avtal av mer omfattande karaktär med en (1) veckas
uppsägningstid. Längre vikariat så gäller uppdragsavtalet från dag för uppdragsbekräftelsen
enligt punkt 5 och under i uppdragsbekräftelsen angiven tid.
Uppsägning av längre uppdrag ska ske skriftligen till Lärarpoolen.

8. Anställning av vikarie
Om Kunden önskar överrekrytera den anställda vikarien som Leverantören presenterat för
Kunden eller som utfört uppdrag för Kunden de senaste 6 månaderna utgår en
rekryteringsavgift. Rekryteringsavgiften fastställs av leverantören och baseras på antal
arbetade timmar.
Kunden har skyldighet att inhämta godkännande från Leverantören om önskemålet att
rekrytera inhyrd person innan anställningsdiskussion inleds med vikarien.

9. Personlig Support
Supporten finns där för er för att stötta, avhjälpa alla frågor och situationer som uppkommer
löpande under avtalsperioden. Huvudfokus för supporten är självfallet att säkerställa och följa
upp att rutiner och avtal följs, administrera och övervaka alla bokningar, hantera
sjukanmälningar, reklamationer, ändringar och avbokningar. Kontaktpersoner på Lärarpoolen
har gedigen kunskap om bemanning och support mot svensk skola.
Öppettider
Öppettider över telefon och e-post är
måndag – fredag 06:00 - 21:00 och söndag 13:00 – 21:00.
Telefon: 031-16 62 08 / 08 – 29 97 73
E-post: info@lararpoolen.se

10. Reklamation
Avvikelser och reklamationer kan lämnas både skriftligt och muntligt via telefon eller e-post.

11. Betalningsvillkor
Vid uthyrning sker betalning mot faktura löpande i efterskott varje månad med 30 dagars
kredittid. Om Kunden inte betalar i rätt tid har Lärarpoolen rätt till dröjsmålsränta från
förfallodagen med procentsats 8 % per månad, samt rätt till påminnelseavgift om 50 SEK per
påminnelse. Vid försenad eller utebliven betalning har Leverantören rätt att innehålla sina
tjänster till dess betalning skett. Vid upprepat eller väsentligt betalningsdröjsmål äger
Leverantören rätt att omedelbart häva avtalet utan ersättningsskyldighet mot Kunden.
Rekryteringsavgift enligt detta avtal utgår oaktat om detta avtal avslutats enligt villkor i punkt
8. Vikarien tidrapporterar sin arbetade tid till Lärarpoolen. Om arbetad tid som Vikarien
nedlägger överstiger den med Kunden överenskommen arbetstid äger Leverantören
självständigt rätt att efter samråd med kunden justera uppdragsbekräftelsen och
överenskommen arbetstid.

12. Ansvar
Leverantören är ej ansvarig för att uppdrag ställs in eller skjuts upp, för skada eller försening
som beror på sjukdom, trafik- och väderförhållanden, störningar i allmänna kommunikationer
eller andra omständigheter över vilka som Leverantören inte råder.
Ingen av parterna är av något skäl berättigad till kompensation för oförutsedd, indirekt eller
direkt betydande förlust eller skada. Denna begränsning gäller emellertid inte vid grov
försumlighet eller uppsåt.

13. Tvist
Tvist angående tolkning eller tillämpning av detta avtal skall slutligt avgöras i
skiljedomsförfarande administrerat vid Stockholms handelskammarens Skiljedomsinstitut.
Skiljeförfarandets säte ska vara Göteborg.

14. Övrigt
Dessa villkor är utgivna av Skandinaviska Bemanningspoolen AB och gäller tills vidare.

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.